Black Friday komt er weer aan! Maar wij doen niet mee...

Yes het is Black Friday!! Voor de die hard shopper hét moment van het jaar. Shop till you drop! Want hoe fijn is het als je zoveel producten voor een prikkie op de kop kunt tikken! Alles wat je nodig hebt (en niet nodig hebt) nu voor heel weinig te koop! Lekker duurzaam ook, NOT!

Twintig jaar geleden zouden wij misschien hetzelfde hebben gedacht. Shoppen omdat dat ene product wat eigenlijk te duur is, nu eindelijk is afgeprijsd. En tegelijkertijd ook nog even dit en dat in mijn winkelwagen stoppen, omdat het zo lekker goedkoop is. De verleiding is ook wel erg groot om nog meer te kopen en het wordt je als consument ook echt niet makkelijk gemaakt om níet te kopen. Aanbieding hier, korting daar. Het ziet er ook zo gezellig uit allemaal. Kopen geeft je ook een geluksgevoel, wel tot 2 dagen na de koop, maar dan is dat gevoel ook alweer weg. Dit kan je helpen om de verleiding te weerstaan. Vraag jezelf in elk geval af of je het nodig hebt en van plan bent het vaak te gebruiken. Bij kleding kun je jezelf ook afvragen of het item wat je op het oog hebt makkelijk te combineren is met wat je al in je kast hebt hangen. Als je op alle drie een 'ja' kunt antwoorden, dan is dit misschien wel de juiste koop voor je. Ook dan kun je je afvragen of het eerlijke koop is...

sweater Lize, rok Lize All Gems organic kidswear

Wees bewust van verborgen leed

De ene na de andere Black Friday aanbieding op 27 november. Je ontkomt er niet aan. Veel retailers maken met Black Friday meer omzet op die ene dag (of twee) dan in het rest van het jaar bij elkaar. En dat voordeel gun je elke ondernemer! Maar het zijn de nadelen - voor mens en milieu - waar wij moeite mee hebben. Door de drukte en versnelde levertijd zal het vast niet prettig werken zijn voor de makers. Een lage prijs betekent nu eenmaal dat ergens in het proces iemand of iets is benadeeld, anders kun je die prijs niet waarmaken. Denk aan vervuilende productieprocessen, slechte werkomstandigheden, harder werken, overwerken zonder extra betaling of kinderarbeid. Dat is verborgen leed wat je als consument niet direct terug ziet aan de prijs, maar het is wel de werkelijkheid. De lage prijs is dus geen reële of eerlijke prijs: het is niet de prijs die je er voor zou betalen als deze concessies níet werden gedaan. 

Wat bespaar je nou echt?

En besparen die aanbiedingen je ook echt zoveel geld? Ga er maar vanuit dat er veel marketingtactieken op losgelaten worden om je te verleiden en over te halen om meer te kopen dan je nodig hebt. En je bespaart ook nog eens weinig: dat ene product meepakken met het kaartje 'afgeprijsd', terwijl het vóór Black Friday net zo duur was. Of twee producten naast elkaar aanbieden, waarvan het tweede veel duurder is. Natuurlijk ga je dan voor het eerste product (want je hebt bespaard!), maar had je dat product wel überhaupt nodig? Je trekt bij Black Friday nu eenmaal makkelijker je portemonnee, omdat je denkt dat je anders een dief van je eigen portemonnee bent. Je moet wel kopen! En zo zijn er nog wel meer trucjes om jou meer te laten kopen. 

Wij slaan Black Friday over
All Gems doet - net als vorig jaar - niet mee aan Black Friday. Een product proberen wij in haar waarde te laten en de mensen die het maken ook. Het heeft tijd, geld en energie gekost om een product te maken. Wij staan 100% achter wat wij maken: een eerlijk product dat met respect voor mens en milieu is gemaakt. En wij kopen alleen nog maar wat wij echt nodig hebben, maar dan zoeken wij wel de eerlijke pareltjes. Hoe zit dat met jou?

Laat een bericht achter

Let op, berichten worden eerst bekeken voordat ze worden gepubliceerd